sunnuntai 30. marraskuuta 2008

Märkä kissa

Tein Märän kissan 18-vuotiaana. Taisimme ehtiä rappailla sitä vähän jo Sodoma-yhtyeenikin kanssa, mutta varsinaisesti sitä alettiin esittää julkisesti Aalto & Viita-aho duolla. Äänitimme siitä itse asiassa singlenkin Finnlevylle Takomon studioilla Timo Lindströmin ja Kai Westerlundin tuottamana, mutta lopulta sitä ei koskaan julkaistu, koska se ei päässyt Kevään Sävelen 10 parhaan joukkoon ja sitä kautta telkkariin.

Singleä varten teksti kävi muokattavana Raul Reimanilla, joka teki siitä iskelmällisemmän. Nimeksikin vaihdettiin "Kesäkissa" ja viimeinen riimi jätettiin liian dramaattisena kokonaan pois. Sovituksen teki Kai Westerlund ja hänen lisäkseen kokoonpanossa soitti Pekka Helin, Nono Söderberg ja Vesa Aaltonen.

Nykyinen teksti noudattelee jokseenkin alkuperäistä linjaa.

Märkä kissa (säv. san. M. Aalto)

On sadeyö kaupungissa,

ei siellä liiku montaa kulkijaa.
Oon yksi niistä, oon märkä kissa
ja väistän vastaantulijaa.

Kesän muistot vielä mieleeni palaa,
vaan paluu muistoihin on mahdoton.
Nyt saan nurkan takaa katsella salaa
ja mieleni on levoton.
    Varovasti hiivin ikkunas luokse,
    verhon takaa valoa nään.

    Te kaksi toisillenne maljoja juotte
    minä piiloudun hämärään.
Syksy saapuu, viimein huomaan
miksi minut tänne määrättiin:
Yksi voittaa, toinen maailmaan luodaan
vain kesäkissaksi, niinpä niin.
    Varovasti hiivin ikkunas luokse,
    verhon takaa valoa nään.
    Te kaksi toisillenne maljoja juotte,
    minä piiloudun hämärään.

    Niin varovasti hiivin talosi eteen,
    verhon takaa varjonne nään.
    Oi Luoja, jos mä kuljen syvimpään veteen
    ethän jätä mua pimeään.

Ei kommentteja: